Home » » MP: Mufti jangan bodohkan Melayu

MP: Mufti jangan bodohkan Melayu

Written By canang on Selasa, 6 Mei 2014 | 5/06/2014 04:00:00 PTG

MP Raub Datuk Mohd Ariff Sabri hari ini memberitahu Mufti Pahang Datuk Abdul Rahman Osman supaya tidak membodohkan orang Melayu dengan kenyataannya yang mendakwa orang Islam tidak sepatutnya menentang pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Dalam tulisan terbaru dalam blognya, Mohd Ariff (kiri) yang dikenali sebagai Sakmongkol AK47 berkata Rahman tidak sepatutnya berkata demikian, sedangkan beliau tiada kepakaran dalam bidang ekonomi.

“Kalau kamu tidak tahu menahu mengenai GST, atau hanya tahu (huruf) 'T' di belakangnya saja, jangan gunakannya sebagai usaha untuk menjadikan Melayu – yang mana Islam agama mereka – lebih bodoh.

"Banyak percubaan untuk menjadikan Melayu bodoh. Bila kami mahu untuk menghapuskan saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kerana memandu laju di lebuhraya, orang Melayu bangkit menolaknya. Mereka berdemonstrasi kerana saman itu mahu diteruskan.

"Bila kami menuntut pendidikan percuma dilaksanakan, dan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional digugurkan, orang Melayu juga menolaknya.

"Sekarang dengan (cukai) GST, yang meningkatkan kos sara hidup, mufti pula suruh kita menyokongnya," kata Ariff.

MP Raub berkata beliau mengenali Rahman secara peribadi dan meyifatkannya sebagai orang baik lagi penyayang.

Bagaimanapun, tambahnya, mufti perlu mengetahui bagaimana membezakan antara perkara peribadi beliau dengan isu terbabit.

Rahman pada 2 Mei lalu dilapor berkata, umat Islam sepatutnya tidak menyalahkan pelaksanaan GST, sebaliknya perlu membantu kerajaan dalam menyokong usaha itu.

Katanya, Islam tidak melarang sistem percukaian dilaksanakan asalkan ia mengikut syarak dan tidak menzalimi rakyat, lapor Bernama.
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger