Home » » GERGASI LAUT YANG DITAKUTI

GERGASI LAUT YANG DITAKUTI

Written By canang on Jumaat, 1 Ogos 2014 | 8/01/2014 10:20:00 PG

GERGASI LAUT YANG DITAKUTI
Pada 1513, Patih Yunus mengepalai serangan angkatan laut kerajaan Mataram di Pulau Jawa bagi menyerang tentera Portugis di Melaka. Seorang Portugis, Fernando Peres de Andrade menulis:
"Jong Patih Yunus begitu besar sekali sehinggakan Anunciada (kapal perang panglima laut Portugis) yang berada di sebelah jong Patih Yunus, tidak lagi kelihatan seperti sebuah kapal".
(Ahmad Jelaini Halimi, Perdagangan Dan Perkapalan Melayu Selat Melaka, Abad Ke-15 Hingga Ke-18 mukasurat 159 merujuk kepada tulisan Cortesao A, 1967 berkenaan catatan The Suma Oriental Of Tome Pires)
Jong merupakan kapal Bangsa Melayu yang digunakan sebagai kapal perang dan juga kapal dagang.
Saiznya hampir dua kali ganda daripada kapal bangsa Eropah dan Jong Melayu tidak dibenarkan berlabuh di dermaga China kerana saiznya yang besar sehingga saudagar-saudagar Melayu melabuhkan Jong mereka sedikit jauh dari pelabuhan.
Anthony Reid dalam bukunya Charting The Shape Of Early Modern Southeast Asia telah menggunakan istilah leviathan untuk menggambarkan Jong Melayu yang membawa makna "Raksasa Laut" atau "Kapal Gergasi".
Lakaran jong dibuat berdasarkan lakaran yang dibuat di Melaka dalam tahun 1613 oleh sarjana Portugis bernama Godinho de Eredia ketika penghujung zaman Jong Melayu.
Lihat perbandingan antara kapal Galleon milik Barat dengan Jong Melayu.
Lebih menarik, kapal gergasi tersebut tidak menggunakan paku dan dindingnya tahan di bedil peluru meriam Barat.
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger