Home » » Buddhist: “Akan Kami Bunuh Semua Muslim di Myanmar!!!

Buddhist: “Akan Kami Bunuh Semua Muslim di Myanmar!!!

Written By canang on Ahad, 24 Mei 2015 | 5/24/2015 07:32:00 PG

“Kami akan bunuh semua umat Islam!!!,” teriakan penganut buddha ketika berbaris di jalan-jalan setelah menghadiri upacara kematian seorang lelaki sewaktu merusuh antara buddha dan muslim.
Rusuhan itu juga telah mengorbankan seorang lelaki muslim yang diserang ketika dalam perjalanan ke masjid untuk menunaikan solat subuh. Lelaki muslim yang terkorban adalah warga tetap Myanmar dan aktivis Dialog antar-Iman.
1

Pertelingkahan Muslim-Buddhist ini  meletus apabila Sekitar 300 penganut Buddha termasuk 30 orang sami menyerang sebuah warung teh milik warga Muslim yang dituduh memperkosa wanita buddhist.
Penganut  buddha melempar tempat tinggal muslim dengan batu, merompak kedai dan rumah, merosakkan masjid dan kenderaan serta mencederakan beberapa orang muslim dengan pisau.
3

Pihak polis Myanmar telah mengarahkan agar membuat kawat berduri serta mengadakan sekatan jalanraya di sekitar kawasan penempatan orang muslim. Tindakan ini diharapkan dapat mengelakkan penganut buddha mendekati kawasan muslim namun tindakan itu dilihat tidak berhasil. Malah pihak polis tidak mengambil tindakan apabila ketika penganut buddha berkeliaran dengan senjata tajam di jalanan.
4
Apa yang berlaku adalah polis menggeledah penempatan orang muslim dan menangkap orang muslim tanpa usul periksa. Untuk pengetahuan, muslim Myanmar terdiri dari pelbagai latar belakang iaitu India, Tiongkok dan Bangladesh. Mereka telah ada di Myanmar sejak ratusan tahun dan jumlah mereka mencapai empat peratus dari 60 juta penduduk Myanmar.
5

Sumber: achehcyber
Share this article :

3 ulasan:

mansor berkata...

GILA SAMI2 bUDDHA NI..

IrWrWs berkata...

TOLOL !!!!!

IrWrWs berkata...


Penang di bwh dap x mahu bantu.. sbb tu dap menolak kabinet bayangan pkr krn bimbang dswa akan desak selamatkn atau bantu rohingya muslim.. dap lupa apa yg mesia buat bantu pelarian vietnam buddha thn 70an dulu ... itu pun pasma serta macai2 pkr masih kata tghh perlu tunduk dgn dap.. kelakar sangat..

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger