Home » » Bongkar: Skandal RM20 Bilion Di Kementerian Pertahanan Ketika Zaid Menteri

Bongkar: Skandal RM20 Bilion Di Kementerian Pertahanan Ketika Zaid Menteri

Written By canang on Sabtu, 12 September 2015 | 9/12/2015 04:23:00 PTG

Saya tahu ramai di antara anda teruja mengenai skandal lembu yang melanda Dato’ Sri Shahrizat Abdul Jalil. Tetapi skandal itu kecil berbanding dengan skandal yang berlaku di Kementerian Pertahanan.
Menteri Pertahanan (Bekas), Datuk Seri Zahid Hamidi and Co yang ingin membeli enam lagi Kapal Peronda Generasi Kedua atau SGPVs untuk Tentera Laut. Cerita ini telah diabaikan oleh orang ramai dan jadi saya kini menulisnya semula.
Sebahagian daripada anda masih ingat bahawa apabila Kerajaan telah membuat keputusan untuk menswastakan Lumut Naval Dockyard pada awal tahun 1990-an kepada seorang lelaki berambut putih, Tan Sri Amin Shah Omar, yang kemudian membekalkan enam buah kapal peronda kepada Tentera Laut Malaysia.
(mengikut Mohd Ariff Sabri Aziz (bekas Adun Umno) Amin Shah adalah jutawan yang mempunyai kaitan dengan bekas menteri kewangan, Daim Zainudin)
Ini menyebabkan pembayar cukai menanggung kos RM9 bilion: RM6 bilion bagi kapal-kapal peronda dan RM3 bilion untuk bayaran faedah bagi pembayaran lewat dan kerugian kadar pertukaran.
Amin Shah menempah kapal-kapal dari syarikat Jerman Blohm + Voss 9.  Selain daripada mendapatkan enam kapal peronda, Lumut Naval Dockyard (sekarang Boustead Naval Shipyard) juga membayar RM300 juta bagi reka bentuk (design)  mereka supaya kita dapat membina unit tambahan jika kita memerlukannya pada masa akan datang.
“Malaysia Boleh ..! “, itulah laungan dimasa itu, dan pegawai pertahanan kita tidak pernah gagal untuk mengagumi kata-kata hikmah,” Pemindahan teknologi
 “.Sesudah 15 tahun kemudian, Menteri Pertahanan kita telah membuat keputusan untuk membeli enam buah lagi kapal peronda. Ia akan melibatkan kos lebih kali ini kerana ini adalah SGPV generasi kedua dengan reka bentuk baru yang akan dibina oleh syarikat lain, DCNS.
Mengapa kita tidak menggunakan reka bentuk (design) yang pernah kita membayar sejumlah RM300 juta kepada Jerman Blohm + Voss supaya kita bolih membina unit tambahan? Dan mengapa Zahid dan Boustead Naval Shipyard telah memutuskan untuk menukar pembekal asal kita kepada DCNS..
Apa yang saya boleh mengesahkan ialah DCNS adalah sebuah syarikat yang terkenal kerana DCNS adalahpembekal kapal selam Scorpene (di mana orang yang sama-sama kita kenal mendapat RM500 juta dalam ‘duit kopi ‘).
DCNS juga terlibat dalam skandal rasuah di Taiwan, di mana mereka telah didakwa oleh kerajaan Taiwan dalam sakndal sogokkan USD 1 billion!.
Jadi berapa banyakkah kos yang akan ditanggung pembayar cukai Malaysia? Kini, sistem pertempuran dan pengurusan kapal-kapal baru akan diputuskan oleh beberapa perunding asing dan bukan lagi oleh Tentera Laut Diraja Malaysia..
Tetapi ia bukan hanya wang yang saya risaukan. Perunding2 adalah dari syarikat2 di Singapura. Bukankah mereka orang2 asing dari negara jiran? Bagaimana jika mereka mencadangkan satu sistem yang kompromi keselamatan negara kita? Apakah jaminan kita bahawa perunding ini bukanlah mereka yang memusuhi kita?
Setiap kali kita persoalkan perolehan peralatan pertahanan, kerajaan kata ini adalah rahsia negara, kita diberitahu bahawa kepentingan negara tidak boleh didedahkan pada umum.
Kita boleh menjangkakan suatu pengumuman yang akan dibuat nanti yang akan berbunyi seperti ini: harga asas bagi kapal-kapal RM10 bilion manakala kontrak penyenggaraan, latihan dan bahagian-bahagian akan menelan belanja RM1 bilion setahun selama 10 tahun.
Ini bermakna Tabung Angkatan Tentera, yang menguasai Boustead Holdings, dan rakyat Malaysia biasa (yang akan mendapat BR1M RM500 tidak lama lagi) mesti bersedia untuk memikul beban kontrak pertahanan RM20 bilion bagi kapal yang kita sendiri tidak pasti akan keperluannya.
Melucukan dan tidak adil bagi sesetengah pemimpin UMNO untuk meminta Shahrizat meletak jawatan apabila mereka semua di dalam periuk yang sama. Buat masa ini, saya berharap Menteri Pertahanan atau Perdana Menteri boleh menjawab tiga soalan mudah:
Pertama, kita membeli enam kapal peronda dari DCNS dan berapa harga?
Kedua, kenapa perunding asing yang terlibat untuk mengesyorkan sistem pertempuran dan lain-lain komponen yang sensitif bagi kapal-kapal kita dan bukannya Tentera Laut Malaysia?
Dan ketiga, kenapa kita tidak mendapatkan tawaran2 yang kompetitif bagi projek ini? Saya berharap kita boleh mendapatkan beberapa jawapan tidak lama lagi.sumber
Share this article :

1 ulasan:

Cahaya Al Majid berkata...

Kalau pru 13 najib perlu 2.6 bilion untuk kekal berkuasa tak mustahil pru 14 mereka perlukan double rm5.2 bilion. Mana naj cekau..kena preparelah dari sekarang.kena cipta lah projek bilion2 baru dapat hasil.

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger