Home » » Mahasiswa Dinasihat Bekerja di Kafe Untuk Menampung Kos Sara Hidup dan Mengelak Lapar

Mahasiswa Dinasihat Bekerja di Kafe Untuk Menampung Kos Sara Hidup dan Mengelak Lapar

Written By canang on Selasa, 12 Januari 2016 | 1/12/2016 02:40:00 PTG

Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh memberi jaminan akan memastikan nasib pelajar di universiti awam yang mempunyai masalah kewangan hingga menyebabkan mereka kelaparan akan terbela.

Beliau juga pada masa sama telah mengeluarkan arahan kepada pihak pentadbiran universiti termasuk Pejabat Timbalan Naib Canselor (TNC) dan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) mengenal pasti setiap pelajar yang menghadapi masalah kewangan dan melaporkan segera kepada beliau dan pihak Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

"Saya sendiri bagi komitmen akan memastikan jika ada pelajar yang lapar saya sendiri pastikan mereka tidak akan berlapar lagi.

"KPT juga sudah keluarkan arahan jika ada pelajar-pelajar yang lapar dan tidak dapat makan sila buat aduan kepada KPT dan pihak universiti, insya-Allah nasib setiap seorang akan terbela," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyerahan dan perasmian Makmal Sains NBOS-PILS KPT kepada Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Mahmud 2, dekat Besut hari ini.

Turut hadir, Ketua Setiausaha KPT, Datuk Seri Ir Dr Zaini Ujang; Ketua Pengarah Jabatan Pendidikan Tinggi, Datuk Prof Dr Asma Ismail; Pengarah Pendidikan Terengganu, Shafruddin Ali Hussin dan Pengetua SMK Tengku Mahmud 2, Che Zainon Che Salleh.

Idris yang juga Anggota Parlimen Besut mengambil maklum isu pelajar terpaksa mengikat perut di universiti akibat masalah kewangan berikutan kos sara hidup yang tinggi adalah isu yang besar dan kini isu berkenaan menjadi viral di laman media sosial Facebook.

Bagaimana pun katanya isu tersebut tidak wajar diperbesarkan di media massa memandangkan pihak KPT dan universiti sentiasa mengutamakan kebajikan para pelajar dan telah melakukan pelbagai inisiaif bagi membantu dan membela nasib pelajar yang terlibat.

Beliau juga sekali lagi menegaskan terdapat pelbagai bentuk pembiayaan yang disediakan bagi membantu kewangan para pelajar seperti Tabung Pendidikan Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN), kad siswa, zakat, tabung kebajikan dan wakaf.

"Peluang pekerjaaan dalam kampus turut diwujudkan dengan kadar RM3 hingga RM10 sejam seperti menjadi tutor atau bekerja di kafe. Jadi saya harap tidak ada pihak yang memanipulasi isu ini," katanya
Share this article :

1 ulasan:

shidine didine rahman berkata...

kerja di cafe???

isunya KOS HIDUP TINGGI...sbb SEMUA MAHAL...duit susut nilai...

cadangan penyelesain di atas tidak sesuai untuk SEMUA pelajar...
senario sekarang pelajar yg kerja di cafe sbb mereka nak cukupkan apa yg tak cukup atau nak extra income atas sbb2 tertentu...dan bkn dilakukan secara serius sangat...
biasa dah kita dengar pelajar buat side income..
tapi bila KOS HIDUP naik disbbkan SEMUA MAHAL...bkn pelajar aje yg teruk terjejas (sebelum ni pun mereka da terjejas teruk...) tapi semua rakyat yg berpendapatan tak cukup2 nii...

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger