Home » » Mufti sahut debat dengan Zamihan, harap siaran langsung

Mufti sahut debat dengan Zamihan, harap siaran langsung

Written By canang on Jumaat, 5 Februari 2016 | 2/05/2016 08:35:00 PTG


Saling serang menyerang, kias berkias, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyahut cabaran ustaz kontroversi Zamihan Mat Zin untuk berdebat dalam isu ekstemisme agama di negara ini.
Asri dalam Facebook beliau berkata sedia berdebat secara terbuka dengan presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (ASWAJA) itu dan berharap ia disiarkan langsung di TV dan Internet.

“Alhamdulillah saya sudah menerima jemputan dan beliau juga sudah menerima. Saya harap disiarkan secara langsung oleh stesen TV ataupun Internet.



“Dirakam agar semua pihak dapat menontonnya. Insya-Allah moga ada kebaikan,” tulis bekas felo di pusat pengajian tinggi terkemuka dunia Universiti Oxford itu.
Debat dirancang berlangsung pada Rabu depan di Auditorium ICU, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya yang akan menampilkan Pengarang Astro Awani, Nazri Kahar sebagai moderator.
Dalam surat jemputan daripada setiausaha Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim, objektif penganjurannya dikatakan bertujuan menolak budaya label melabel dan menggalakkan perbincangan ilmiah.
Selain itu, ia bertujuan membersihkan salah faham termasuk menerangkan perkara sebenar agar tindakan selepas ini bukan berdasarkan sangkaan buruk.
Undangan itu dibuat setelah Zamihan, yang juga seorang pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Facebook sebelum ini menyatakan kesediaannya berdebat dengan Asri.
“Saya juga bersedia 24 jam untuk berdebat secara ilmiah dengan beliau atas apa saja topik sekalipun. Beliau boleh memilih mana-mana tajuk berkaitan, lokasi, peserta dan format.
“Saya tidak pernah gentar untuk berhujah dengan mufti sepertinya. jika tewas, beliau perlu meletak jawatan sebagai seorang mufti dan berhenti memfitnah saya,” tulis Zamihan di Facebook.
Malaysiakini sedang cuba menghubungi Zamihan bagi mendapatkan reaksinya.
Zamihan dalam video-video dikongsi di Internet didakwa menyerang Asri yang dikaitkan dengan aliran Wahabi dan keganasan.
Asri menafikan perkara itu dan menyifatkan Wahabi sebagai sebuah istilah "misteri".
Beliau malah berikrar menentangnya jika Wahabi bermaksud “fanatik, rigid, keras, tidak boleh berunding dan seumpamanya”.
Zamihan pada 2010 mencetuskan kontroversi selepas didakwa mengaitkan beberapa tokoh tempatan, termasuk Asri, dengan Wahabi dan pengganas Jemaah Islamiah (JI).
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger