Home » » Nenek terbaik..Popo pastikan cucu Islam puasa, solat

Nenek terbaik..Popo pastikan cucu Islam puasa, solat

Written By canang on Jumaat, 6 Mei 2016 | 5/06/2016 02:43:00 PTG

Guan Neo mempunyai 15 cucu termasuk 11 beragama Islam.
NABI Muhammad siapa yang jaga? Bapa saudara dia bukan Islam, jadi apa salahnya saya jaga darah daging sendiri,” kata seorang nenek berbangsa Cina peranakan yang nekad menjaga cucunya beragama Islam sejak 20 tahun lalu.
Berpegang kepada sirah nabi itu, Tan Guan Neo, 71, dengan seluruh kudrat yang ada menjaga cucunya Fahira Nabilah Isham, 20, seperti anaknya sendiri tanpa mengabaikan pendidikan agama Islam cucunya.
Malah, kerana menghormati agama yang dianuti cucu dan tiga anaknya yang lain, Guan Neo yang lebih mesra dipanggil popo sanggup membasuh rumahnya di Taman Merdeka, Batu Berendam, Melaka di sini, dengan air tanah.
“Disebabkan ibu dan bapa Fahira tidak sihat, saya ambil dan jaga Fahira masa dia umur empat bulan sementara dua lagi adik lelaki Fahira sekarang berumur 11 dan 18 tahun dijaga oleh besan saya di Jasin.
“Masa nak jaga Fahira, saya tanya anak sulung (Faridah Nurul Ain, 51) apa yang perlu saya buat kalau mahu jaga orang Islam dan Ain pun beritahu apa yang boleh dan tak boleh termasuklah basuh rumah dengan air tanah.
“Ada juga pinggan mangkuk dan cawan yang dibuang dan sejak itu juga saya dan suami sudah tak bela anjing,” katanya yang kehilangan suami dua tahun lalu akibat denggi berdarah.
Ajar cucu puasa seawal usia lima tahun
Guan Neo juga mengajar cucunya berpuasa seawal usia lima tahun. Walaupun berlainan agama, dia mahu Fahira bukan sekadar mengenali Islam, tetapi mahu cucu kesayangannya itu mempraktikkan ajaran Islam sekali gus menjadi penganut agama Islam yang baik.
“Saya sendiri hantar dia sekolah agama, hantar dia mengaji walaupun hujan dan saya pukul dia kalau tak solat masa kecik-kecik dulu sebab saya mahu dia kenal agamanya dan hidup dengan beragama.
“Saya mahu dia berjaya, ada pendidikan dan saya bersyukur Fahira sudah khatam tiga kali, boleh sembahyang dan baca Quran selain sekarang ini belajar jurusan Sains Komputer di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jasin.
“Saya selalu doa, kalau sudah sampai masa saya pergi, biarlah ketika itu Fahira sudah bertemu jodoh dengan lelaki yang baik untuk dia bergantung hidup kerana bapanya sudah meninggal dunia dan ibunya pula sakit,” katanya.
Menurut popo, selain ibu Fahira yang kini mengidap sakit mental, dua daripada lima anak perempuannya juga bertukar agama termasuk anak sulungnya, Faridah Nurul Ain yang mesra dipanggil Ain menerima hidayah ketika sekolah menengah.
“Dulu saya dan suami kerja di Tebong sementara Ain belajar di Sekolah Tengku Besar Tampin. Ada satu hari dia balik rumah pakai tudung. Masa tu saya dan suami marah-marah juga dan risau kalau dia mahu kahwin.
“Tapi Ain terangkan dia tukar agama kerana agama bukan kerana kahwin dan sejak itu saya dan suami terima walaupun jiran-jiran mengata dan mencemuh saya sekeluarga.

"Selepas bertukar agama, Ain juga tinggal dengan ibu angkatnya di Kuala Pilah dan berkahwin dengan lelaki Melayu lima tahun kemudian,” katanya yang mempunyai 15 cucu termasuk 11 beragama Islam.
Setiap agama suruh manusia jadi baik
Warga emas itu berkata, meskipun tiga anak beragama Islam malah menjaga cucu juga berlainan agama, tapi tidak menghalangnya untuk mengamalkan ajaran Buddha.
“Setiap agama suruh manusia jadi baik, jadi saya harap amalan baik saya kalau tak dibalas di dunia, dapat balasan di akhirat,” katanya sebelum mengahkiri perbualan
Share this article :

1 ulasan:

QalamQabut berkata...

Wow... Popo yg best... Sememangnya tiada penghalang kasih sayang antara nenek dan cucu, tak kira agama maupun bangsa.

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger