Home » » Saya bersara kerana kecewa, kata pengarah operasi khas SPRM

Saya bersara kerana kecewa, kata pengarah operasi khas SPRM

Written By canang on Selasa, 3 Januari 2017 | 1/03/2017 01:54:00 PTG


Bekas pegawai tinggi SPRM berasa kecewa dan berdosa kepada seluruh rakyat Malaysia kerana gagal membawa kes SRC ke mahkamah.
PETALING JAYA: Pengarah operasi khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memilih bersara awal kerana kecewa kes siasatan SRC International (SRC) tidak boleh dibawa ke mahkamah.
Pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK) Datuk Bahri Mohamad Zain, 57, yang bersara pada Jumaat lepas berkata beliau berasa berdosa apabila kes penyelewengan melibatkan sejumlah wang yang besar gagal dibawa ke mahkamah sedangkan kes lain tidak mengalami sebarang masalah.
“Bukan sahaja kecewa, malah saya rasa amat berdosa kepada seluruh 30 juta rakyat Malaysia kerana kes SRC tidak boleh dibawa ke mahkamah,” katanya kepada FMT, hari ini.
BOK ditubuhkan pada 2010 untuk membolehkan SPRM menjalankan siasatan kes berprofil tinggi terutama membabitkan rasuah bernilai lebih RM1 juta.
Beliau memainkan peranan penting menyiasat SRC dan menjadi perhatian apabila sejumlah RM42 juta didakwa ditemui dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.
Ia dilapor dimasukkan ke akaun perdana menteri melalui 2 transaksi pada 26 Disember 2014 dan 10 Februari 2015 selepas disalurkan melalui 2 syarikat lain iaitu Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd.
Bagaimanapun, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali pada Januari 2016 memutuskan Najib tidak bersalah atas tuduhan melakukan salah laku dalam urus niaga berkenaan.
Menurut Bahri, beliau mendapati SRC yang merupakan bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menyeleweng wang rakyat secara terang-terangan.
“Begitu banyak wang rakyat diselewengkan secara terang-terangan. Saya tidak layak berkhidmat di bawah undang-undang sarang labah-labah,” katanya.
SRC ditubuhkan pada awal 2011 untuk meneroka pelaburan strategik di seberang laut dalam sumber tenaga.
Ia kemudian diambil alih Kementerian Kewangan berikutan program penstrukturan semula 1MDB.
Share this article :

1 ulasan:

Sabina45 berkata...

Satu jalan pintas untuk dibawa kemuka pengadilan mengadap tuanku YDPA Sultan Muhammad ke-V dan bentangkan kertas kes dan minta Tuanku pecat peguam negara dan najib termasuk ketua setiausaha negara keran mereka-mereka inilah yang menjadi onak negara hinggakan rakyat sudah muak dengan apa yang berlaku sekarang ini bagi kerajaan negeri tolong nasihat para alim ulama yang telah bisu untuk menegur kerajaan yang telah terlalu jauh melencung dari dasar sebenar hingga rasuah berleluasa dari hujung negeri perlis ke Sabah hinggakan wang tidak lagi perlu disimpan dalam bank sebasliknya wang rasuah boleh disimpan saja dalam rumah sampai berbilik-bilik dipenuhi dengan wang haram.

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger