Home » » Adik PM Antara 40 Orang Paling Kaya Di Malaysia

Adik PM Antara 40 Orang Paling Kaya Di Malaysia

Written By canang on Selasa, 16 Februari 2010 | 2/16/2010 06:51:00 PTG


Datuk Seri Nazir Razak, adik kepada Perdana Menteri adalah antara 40 orang paling kaya di Malaysia, mengikut tinjauan yang dibuat Malaysia Business.

Beliau memiliki kekayaan terkumpul bernilai USD 100 juta pada 2008 walaupun abangnya, Datuk Seri Najib Razak belumpun setahun menjadi Perdana Menteri.

Mengikut Bernama yang memetik majalah itu, Nazir dari CIMB Group dan OSK Holdings adalah antara lima pendatang baru yang tersenarai dalam 40 orang paling kaya di Malaysia bagi tahun 2009.

Beliau mempunyai Ijazah dalam Sains Politik dan Ekonomi dari Universiti Bristol dan Sarjana dalam Pembangunan Ekonomi dari Universiti Cambridge.

Nazir mula menyertai Jabatan Penasihat Korporat CIMB pada 1989 dan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif CIMB SECURITIES pada 1993.

Beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Timbalan CIMB pada 1 Jun 1996 dan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif pada 1 Jun 1999, untuk menyertai perbankan pelaburan.

Mengikut tinjauan Forbes pula, beliau pernah tersenarai dalam 40 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2008 di tangga ke-40.

Mengikut Malaysia Business, kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia mencatatkan peningkatan hasil kekayaan terkumpul bernilai RM156.7 bilion pada 15 Januari, meningkat 63 peratus kenaikan berbanding tahun lalu.

Nilai kekayaan terkumpul mereka bagi tahun lalu ialah RM96.3 bilion.

Tinjauan itu juga mendedahkan, hampir separuh orang terkaya di negara ini merekodkan kenaikan 50 peratus atau lebih.

Tan Sri Robert Kuok, pemilik Kuok Group yang sebelum ini terkenal dengan gelaran "Raja Gula" tersenarai antara yang terkaya dengan kekayaan bernilai RM42.76 bilion, lebih RM16.1 bilion berbanding tahun lalu iaitu RM26.6 bilion.


Hartawan telekomunikasi, Ananda Krishnan mendapat tersenarai pada tempat kedua apabila mencatat kekayaan berjumlah RM27 bilion.

IOI Corporation Bhd, Tan Sri Lee Shin Chen merupakan tempat ketiga dengan jumlah kekayaan RM11.92 bilion, diikuti tangga keempat iaitu jurubank terkemuka Tan Sri Teh Hong Piow dengan jumlah kekayaan RM10.86 bilion.

Genting Group, Tan Sri Lim Kok Thay pula mempunyai nilai kekayaan sebanyak RM10.38 bilion, berbanding tempat ke-15, naik 10 tempat kepada lima. Ini kerana dia mewarisi sebahagian besar kekayaan mendiang bapanya, Tan Sri Lim Goh Tong.

Hong Leong Group, Tan Sri Quek Leng Chan mengambil tempat keenam dengan kekayaan RM7.09 bilion manakala Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary Albukhary Foundation, bernilai RM6.01 bilion, menduduki tangga ke-7.

Hartawan yang turut tersenarai dalam kedudukan Top-10 adalah balu Lim Goh Tong, Puan Sri Lee Kim Hua, Tan Sri Raja Tiong Hiew Rimbunan Hijau Group dan Tan Sri Vincent Tan Berjaya Group.



Share this article :

1 ulasan:

Unknown berkata...

Aset terkumpul USD 100 juta,wow.. Kaya,kaya.

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger