22/10/2014

22/10/2014

Catatan Popular sepanjang zaman

kaki canang

Latest Post

Mufti buat perangai seperti anak haram – Ibrahim Mat Zin

Written By canang on Selasa, 5 Mei 2015 | 5/05/2015 10:19:00 PTG

Pengamal perubatan tradisional Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin, 82 marah dengan kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mahu mewartakan amalan dan ajaran yang dibawa beliau sebagai haram dan sesat.


Ibrahim ketika di temui SuaraTV lewat malam tadi berkata tuduhan tersebut melampau kerana tiada sebarang siasatan yang dilakukan terhadap dirinya terlebih dahulu.
“Bolehkah hukum sesat itu dijatuhkan tanpa berunding, sepatutnya Mufti dan Jabatan Agama Perak jemput saya datang ke pejabat (untuk) berbincang (bukannya terus) menjatuh aib muka saya.
“Saya menjangkakan (merasakan) dia mahu mengambil publisiti murahan atas nama saya (dengan) melemparkan tuduhan yang tidak sepatutnya ke atas diri saya dengan mendakwa saya sesat dan mahu mengambil tindakan” ujarnya kepada SuaraTV di sini, Jumaat.
Beliau yang terkenal dengan jolokan Raja Bomoh itu turut mempertikaikan kenyataan tersebut yang disifatkan sebagai fitnah terhadap dirinya.
“(Sehingga kini) saya tak dapat sebarang surat (makluman) sering tiada di rumah kerana bekerja di luar kawasan bagi menguruskan perniagaan, tiba-tiba tuduhan seperti ini dilemparkan kepada anak tempatan (Perak), Mufti ini orang dan dari keturunan mana (kerana) saya dimaklumkan beliau berketurunan Banjar.
“Banjar ini bukan orang asal di negari Perak (sedangkan) saya anak jati negeri Perak, mengapa fitnah saya seperti ini” soalnya pula.
Ibrahim yang berang berkata akan mengambil tindakan di atas kenyataan tersebut sambil menggesa agar Mufti Perak itu menyatakan dengan jelas apakah perkara yang dilakukannya yang telah menyalahi agama Islam.
“Tindakan pertama saya ialah membuat laporan polis dan mengemukakan saman malu terhadap beliau (dan) biar mahkamah yang menentukan.
“Apa bukti atas dakwaan yang dilemparkan itu, apakah saya (pernah) mengajar ilmu sesat atau berkumpul dan berceramah bagi tujuan pemujaan” soalnya lagi.
Menurut Ibrahim lagi segala peralatan yang digunakan dalam ritual yang dijalankan olehnya hanyalah simbolik semata-mata malah beliau turut mengunakan ayat-ayat al-quran ketika menjalankan perubatan traditional.
“Teropong dan kepala (yang digunakan dalam ritual sebelum ini) adalah merupakan simbolik, seperti kata orang tua-tua petua datang dahulu (dan) ilmu datang kemudian.
“Saya menafikan sekeras-kerasnya (dakwaan yang dilemparkan itu) beliau sebagai seorang mufti yang waras tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana telah menjatuhkan imej ahli keluarga dan persatuan saya.
“Persatuan saya telah berdaftar dan Mufti seharusnya semak dan siasat terlebih dahulu agar hukum tidak dijatuhkan dengan sewenang-wenangnya kepada orang yang tidak berdosa.
“Mufti tahu hukum haram tapi kenapa buat perangai seperti anak haram”
Terdahulu, media melaporkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak memutuskan dalam mesyuaratnya untuk mewartakan ajaran Datuk Ibrahim Mat Zin, dikenali juga sebagai Raja Bomoh, sebagai sesat dan haram.
Harussani berkata, keputusan itu dicapai setelah melihat amalan dan ajaran yang dibawa oleh bomoh tersebut yang didapati terpesong daripada ajaran Islam sebenar.
Bagaimanapun, jawatankuasa itu tidak dapat menjangkakan tarikh sebenar pewartaan tersebut kerana ia perlu melalui pelbagai proses. – SuaraTV. Lihat video
sumber

Ahmad Maslan Kecewa, Dr Asri Label Dirinya Bodoh

Di sebalik remaja yang ditahan semasa himpunan Hari Pekerja

Di sebalik remaja yang ditahan semasa himpunan Hari Pekerja
Sebahagian 29 remaja yang ditahan pada perhimpunan Hari Pekerja 1 Mei lalu dikatakan ahli kumpulan anarkis dan punk daripada Kuala Lumpur dan negeri lain, menurut laman Facebook dinamakan Pustaka Semesta.
Sejak himpunan yang disertai kira-kira 10,000 penyokong Jumaat lalu, laman Facebook itu menyiarkan status terkini remaja terbabit, 23 daripadanya ditahan reman sejak Sabtu lalu dan dijangka dibebaskan hari ini.
Pengendali laman itu dalam satu statusnya baru-baru ini mendakwa, mereka "dipukul polis ketika dibawa masuk ke dalam lokap". Laman itu juga menyeru rakan dan penyokong remaja yang ditahan hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi bagi menunjukkan solidariti.
Enam daripada mereka di bawah umur, dan dibebaskan Sabtu lalu. Pengendali laman itu dalam status pertamanya sejak penahanan itu pada 2 Mei lalu berkata, 29 remaja yang ditahan merupakan "rakan kumpulan anarkis dan punk dari Kuala Lumpur, Kuantan, dan Melaka".
Katanya, seorang ditahan semasa cuba meninggalkan tempat kejadian ketika tangkapan sedang dibuat pada petang Jumaat lalu, manakala seorang lagi yang sedang merekodkan insiden menggunakan telefon bimbit juga ditahan polis berpakaian biasa.
Laman itu juga mewajarkan tindakan mereka yang melakukan vandalisme dan merosakkan harta awam, menganggapnya "mesej kepada isu sosiopolitik dan ekonomi yang menjejaskan kehidupan seharian rakyat".
"Kemusnahan harta dan vandalisme itu tidak setara mana dibandingkan dengan pelbagai penindasan dan keganasan yang dikenakan kerajaan dan korporat terhadap rakyat. "Sekali lagi, produk kapitalis diutamakan lebih daripada rakyat dan kerajaan sentiasa cepat mengambil tindakan apabila pihak kapitalis terjejas atau imej bandar mereka dicemari," katanya.
Semasa himpunan itu, remaja terbabit berpakaian hitam, ada yang memakai penutup muka, dilihat menyalakan bom asap, melemparkan mercun di jalan raya, membakar sampah dan menconteng dengan semburan cat di papan tanda dan dinding besi.sumber

1MDB SCANDAL LAPURAN POLIS, SPRM, PAC, BANK NEGARA

1MDB SCANDAL
LAPURAN POLIS, SPRM, PAC, BANK NEGARA
najib pm umno akan tak tenteram dalam kehidupanya ..banyak peniuan keatas rakyat daia lakukan..
Penipuan Perdana Menteri di Parlimen dalam jawapan bertulisnya merupakan satu kesalahan yang amat besar!!!
Saya bersyukur kerana apabila kali ini bila saya buat laporan polis keatas dato sri najib tun razak secara terus namun saya tidak lagi dikecam tetapi disokong pulak oleh kaki-kaki bodek umno minda lemah seperti ketua umno bahagian cheras iaitu syed ali al habshee...
Kini bank BSI singapura menyatakan duit tersebut tidak disimpan dalam akaun mereka di sana malahan 1mdb telah memberi dokumen palsu!!!

GST: Melayu bayar lebih, kata Heng pada kaum Cina

Written By canang on Isnin, 4 Mei 2015 | 5/04/2015 10:17:00 PTG


Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie memberitahu masyarakat Cina di negara ini supaya tidak menentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kerana sistem itu akan menyaksikan orang Melayu yang bayar lebih.

Katanya, dua corak demografi masyarakat Cina - iaitu berpendapatan tinggi dan tidak ramai anak - sepatutnya menjadi alasan yang cukup bagi mereka tidak menentang GST.

Heng berkata di bawah sistem cukai lama, masyarakat Cina merupakan 90 peratus pembayar cukai kerana status pendapatan mereka yang tinggi, tetapi di bawah GST yang berasaskan kepada penggunaan, masyarakat Cina - dengan kadar kelahiran yang rendah - akan mendapat manfaat.

"Kini sistem telah bertukar kepada GST, tidak kira siapa anda atau berapa banyak yang anda dapat [...] selagi anda mengguna, anda bayar GST, kan?

"Tambahan pula, kita (orang Cina) kurang anak. Siapa yang mempunyai paling ramai anak? Kawan Melayu kita mempunyai lebih ramai anak.

"Apabila ada lebih ramai anak, maka akan lebih banyak penggunaan. Apabila kurang anak, maka penggunaan akan kurang, kan?" beliau dirakamkan sebagai bercakap dalam bahasa Cina semasa berada di Rompin untuk berkempen di pilihan raya kecil kawasan itu pada hari Rabu.

Rakaman itu muncul di talian selepas Heng menuduh akhbar China Press memetik beliau di luar konteks. Harian bahasa Cina itu terpaksa menarik balik laporannya pada hari Khamis mengenai perkara itu.

Dalam rakaman itu, Heng menggesa masyarakat Cina melihat gambaran yang lebih besar dan menyuarakan kehairanan mengapa mereka mahu menentang GST.

"Di Malaysia, sesiapa sahaja boleh membantah GST tetapi orang Cina tidak ada sebarang sebab untuk menentang GST kerana kedua-dua corak (demografi) tersebut.

"Anda tidak ramai anak, penggunaan anda akan kurang, jadi sistem GST ini memberi manfaat kepada kita (orang Cina).

"Mereka (orang Melayu) ada lebih ramai anak, maka mereka perlu membayar lebih, kan?" katanya sambil menambah\, oleh itu, orang Cina tidak seharusnya menentang GST hanya kerana mahu membantah.

'Dengar keseluruhannya'

Ketika dihubungi untuk mendapatkan penjelasan, Heng berkata komen beliau perlu diambil dalam konteks keseluruhan temubual selama 21 minit dengan China Press.

"Jika anda mendengar ia secara keseluruhan, anda akan tahu, bila bahagian awal dan akhir temubual itu dikaitkan bersama, maknanya bukan seperti itu (seperti yang dilaporkan oleh China Press).

"Apakah makna asal saya? Saya rasa anda perlu mendengarnya, maka anda akan tahu mengapa dan apa yang saya katakan," tegas Heng kepada Malaysiakini.

Dalam temubual dengan China Press itu, Heng bercakap panjang lebar mengenai GST. Bahagian kontroversinya datang pada bahagian akhir selama kira-kira dua minit.

Heng berkata ianya "lebih daripada mencukupi" apabila China Press menarik balik laporannya itu dan jika orang ramai atau penyokong pembangkang masih tidak yakin, maka terpulanglah kepada mereka.

MP DAP Seputeh, Teresa Kok dalam satu kenyataan hari ini mengkritik Heng dengan berkata Heng jelas bermain isu perkauman dalam usaha untuk menjustifikasikan pelaksanaan GST.

Teresa berkata, ia bukan sahaja menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab tetapi juga membuktikan kerajaan BN berdepan dengan tekanan berat akibat pelaksanaan GST kerana ketidakupayaannya untuk menjustifikasikan pelaksanaan GST kepada rakyat.

Beliau menggesa kerajaan menghapuskan GST jika ia tidak dapat mempertahankan dasar yang dikritik hebat itu.
 http://m.malaysiakini.com/news/297071

Pulau Pinang umum RM20 juta biasiswa pendidikan kepada anak golongan pekerja



GEORGE TOWN, 2 MEI: Ketua Menteri Lim Guan Eng mengumumkan program biasiswa Yayasan Masa Depan Pulau Pinang (PFF) sebagai pembiayaan kepada rakyat Pulau Pinang yang melanjutkan pelajaran di universiti tempatan.
Guan Eng dalam perutusan ‘Hari Pekerja 1 Mei’ semalam berkata, program tersebut adalah satu lagi usaha kerajaan negeri bagi membantu golongan pekerja di Pulau Pinang yang menanggung hutang, kenaikan harga, dan gaji yang tidak naik.
“Biasiswa maksimum RM 100,000 bagi keseluruhan kursus melalui PFF akan diberikan kepada semua rakyat Malaysia dengan keutamaan kepada anak Pulau Pinang bagi membantu anak-anak pintar para pekerja biasa.
“Ini akan membantu para pekerja di Malaysia yang terkesan dengan hutang dan gaji yang tak naik. Malaysia kini mengalami hutang peribadi isi rumah tertinggi di Asia,” kata Guan Eng.
Dalam pada itu katanya, kerajaan negeri merekodkan pencapaian memberangsangkan ketika kerajaan Persekutuan dipimpin UMNO-BN terpaksa berhempas pulas mengurus ekonomi akibat rasuah, ketirisan dan hutang.
Hal ini kerana kerana dasar kerajaan Pulau Pinang yang meletakkan rakyat sebagai keutamaan dan usaha merapatkan jurang pendapatan.
“Kerajaan negeri merekod lebihan bajet RM 453 juta dari 2008 sehingga 2013.
“Dengan lebihan itu kami tukar ia sebagai dividen anti rasuah dengan memberikan anugerah tunai, di samping RM 287 juta bagi membantu rakyat yang memerlukan dan golongan tidak bernasib baik.
“Sekarang kami mengorak satu lagi langkah besar untuk melabur kepada masa depan dengan pemulaan RM 20 juta dari program biasiswa PFF, bagi membantu rakyat Malaysia berkelayakan demi mencapai impian akademi,” kata Guan Eng lagi. – Roketkini.com

Mat Sabu: Najib, Jangan Main Dengan Mahathir

Written By canang on Ahad, 3 Mei 2015 | 5/03/2015 08:17:00 PTG

"Senjata Rahsia" DS Rosmah Mansor!!! :

VIDEO

Golongan perempuan patut menggunakan “senjata rahsia” masing-masing untuk mendapatkan apa yang mereka mahu daripada suami, kata isteri perdana menteri Rosmah Mansor.

Beliau mencadangkan kaum hawa menggunakan “pendekatan lembut” dan kuasa memujuk.

“Jangan minta banyak sangat. Jangan minta, saya mahu itu, saya mahu ini. Lelaki tidak suka, betul tak.

“Jika dia nak bagi, dia akan bagi. Kita boleh bayangkan (mahu apa), tetapi jangan minta atau paksa mereka dapatkan untuk kamu.

“Kamu boleh pujuk. Kita ada senjata rahsia, jadi gunakanlah sebaiknya,” katanya yang mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin.

Rosmah (atas) berkata demikian ketika berucap dalam pusat bantuan wanita dan nasihat guaman MCA, yang dikenali sebagai “LAWA”.

Rosmah menjadi penaung untuk pusat itu.

INFO: CARA KESAN PERANAKAN PEREMPUAN JATUH

Written By canang on Sabtu, 2 Mei 2015 | 5/02/2015 10:27:00 PTG

Masalah Peranakan Jatuh Adalah Sangat Membahaya Bagi Wanita Dan Peranakan Atau Rahim Boleh Jatuh Tanpa Anda Sedari

Mungkin normal bagi wanita yang pernah bersalin utk jatuh peranakan. Kadang-kadang anak dara pun boleh jatuh peranakan disebabkan nature of work mereka.

Pramugari dan atlet yang masih anak dara pun ada . Ini kerana pramugari perlu angkat barang berat di kabin dan atlet yg melompat-melompat ni senang jatuh peranakan mereka.

Tahukah anda peranakan jatuh adalah antara punca utama sukar untuk hamil? Peranakan jatuh yang lebih dikenali sebagai prolapse atau rahim turun boleh Juga berlaku Disebabkan kelemahan pada otot pelvik yang menampung kedudukan rahim atau jika ada tekanan tinggi dalam abdomen yang boleh menyebabkan rahim turun atau berada di luar lubang faraj. via Pejam Kelip

Antara Simptom peranakan jatuh

  1. Rasa berat disekitar kawasan ari2. Rasa ada benda je yg bergayut. Tak pun rasa ada benda nak terkeluar dkt area pembukaan faraj tu.
  2. Senang terkencing bila bersin dan batuk. Tetapi jika wanita tu ada masalah lantai pelvik lemah pun boleh membuatkan dia terkencing masa batuk dan bersin juga
  3. Kencing rasa tidak lawas. Even dah ke toilet. Tapi rasa macam ada je lagi air kencing nk keluar. Bila diteran tak ada apa yangg keluar.
  4. Senak bila bersama suami. Ini very obvious.
  5. Sakit pinggan yg seperti sakit melingkar kawasan pinggang tungking dan ari2.
  6. Waktu petang especially lepas asar rasa nak demam. sejuk kaki dan tangan.
  7. Peha dan betis rasa kebas-kebas.
Jika Anda Mengalami Simptom Di Atas

Disini Terdapat 2 cara Untuk Anda Kesan Peranakan/Rahim Jatuh

CARA KESAN PERANAKAN JATUH 1

KEDUDUKAN BARING

Letakkan ibu jari kita kat dalam pusat, sekiranya terasa macam ada nadi berdenyut-denyut memberi tanda peranakan kita berada di tempat yang betul. Tetapi sekiranya terasa dari bawah pusat bermakna tandanya perlu berurut untuk menaikkan semula bahagian peranakan ibu.


KEDUDUKAN MENCANGKUNG

Semasa memasukkan jari ke dalam ‘kilang’ dan cuba sentuh objek berbentuk bulat. Ia lembut dan seperti guli.

Sekiranya ibu dapat mencapainya dgn mudah, bermakna peranakan ibu sudah mula menggelongsor turun dari kedudukan sepatutnya. Untuk kepastian lagi, boleh ambil cermin dan tengok pada samada daging terkeluar.


CARA KESAN PERANAKAN JATUH 2


  1. baring lurus. jangan gunakan bantal.
  2. sapu minyak gamat / minyak serai / minyak kelapa / minyak kelapa dara pada perut dan atas tundun especially di bawah pusat.
  3. gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
  4. mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
  5. urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
  6. bernafas seperti biasa. cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas tundun.
  7. kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil.. kemungkinan besar, penaranakan anda jatuh.

Sumber: sportmusang.com

4:45pm: Ucapan PAS, PKR, DAP bidas GST

Blogger Widget Get This Widget

comment pembaca

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger