Home » » Kebocoran baru dedah adik Najib miliki firma BVI

Kebocoran baru dedah adik Najib miliki firma BVI

Written By canang on Sabtu, 23 Jun 2018 | 6/23/2018 11:23:00 PTG

 EKSKLUSIF | Adik kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Mohamed Nizam adalah antara mereka yang dinamakan sebagai pemilik sebuah syarikat luar pesisir dalam dokumen baru yang bocor dari firma undang-undang berpangkalan di Panama, Mossack Fonseca
Dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini menunjukkan bahawa Nizam adalah pemilik benefisial (BO) syarikat yang berpangkalan di British Virgin Islands (BVI), Everbright Universal Holdings Limited, yang menggunakan penyedia perkhidmatan kewangan Credit Suisse Trust Ltd (Singapura) sebagai perantara.
Bagaimanapun, ini tidak mencerminkan apa-apa salah laku di pihaknya.
Menurut rekod yang bocor, Nizam mendakwa pada September 2016 bahawa Everbright adalah syarikat pemegang pelaburan hartanah yang beroperasi terutamanya di Amerika Syarikat dan dibiayai melalui pinjaman.
Namun, tiada butiran mengenai aset dan liabiliti firma dinyatakanPada bulan Mac 2017, Nizam ditandai oleh Mossack Fonseca sebagai 'Individu yang terdedah kepada politik' (PEP) kerana menjadi saudara Najib.
"Terdapat beberapa keputusan mengenai BO syarikat Everbright Universal Holdings Ltd [...] Cadangan: Tambah rekod PEP," kata e-mel dalaman kepada jabatan pematuhan Mossack Fonseca, menggunakan akronim untuk istilah "pemilik bermanfaat".
Penetapan PEP digunakan dalam industri perkhidmatan kewangan untuk menggambarkan orang yang berada di pejabat awam yang terkemuka serta anggota keluarga dan sekutunya.
Peraturan kewangan di kebanyakan negara biasanya memerlukan aktiviti PEP untuk tertakluk kepada pengawasan tambahan.
Tidak jelas sama ada Nizam menjalankan perkhidmatan Credit Suisse Trust atau mengendalikan Everbright.
Bagaimanapun, tempoh pengisytiharan Nizam pada 2016 dan penamaannya sebagai PEP kebetulan dengan ketika Mossack Fonseca sedang mengawal kesan buruk daripada penerbitan siasatan Panama Papers pada April 2016.
Ini termasuk usaha Mossack Fonseca yang cuba mengenal pasti pelanggannya sendiri selepas kebocoran pertama dilaporkan.
Kebocoran kedua termasuk audit dalaman yang mendapati sehingga Mei 2016, firma itu tidak tahu siapa pelanggannya di sebanyak 72 peratus dalam firma BVI, serta 75 peratus firma yang berpangkalan di Panama.
Everbright disenaraikan dalam audit sebagai antara syarikat-syarikat yang Mossack Fonseca tidak mempunyai maklumat mengenai "pemilik bermanfaat" nyaMalaysiakini telah menghubungi Nizam dan perantaranya untuk mendapatkan komen dan masih belum menerima respons.
Nizam, 60, kini memegang beberapa jawatan kanan di syarikat tersenarai seperti Mamee Double-Decker (M) Bhd, Delloyd Ventures Bhd, Nilai Resources Group Bhd dan Petra Energy Bhd.
Lulusan Oxford itu juga merupakan canselor Universiti Tun Abdul Razak, sebuah institusi yang dinamakan sempena nama bapanya, perdana menteri kedua Malaysia.
Ini bukan kali pertama saudara Najib dinamakan kerana menubuhkan syarikat luar pesisir.
Ketika pendedahan Panama Papers pada tahun 2016, anak lelaki Najib dari perkahwinan pertamanya, Mohd Nazifuddin, didedahkan memegang jawatan sebagai pengarah dalam dua firma berasaskan BVI.
Orang yang sama sebagai pengarah
Rekod Mossack Fonseca menunjukkan ia telah menggabungkan Everbright pada tahun 2010 untuk digunakan sebagai syarikat cengkerang - yang bermaksud sebuah syarikat yang tidak mempunyai aktiviti perniagaan terdahulu.
Di atas kertas, Everbright diperbadankan pada 20 Julai 2010.
Bermula pada 14 Jan 2011, syarikat yang berpangkalan di Bahamas, Serangoon Ltd dan Seletar Ltd menjadi pemegang saham syarikat, sedangkan syarikat-syarikat yang berpusat di BVI - Bukit Merah Ltd dan Tanah Merah Ltd menjadi pengarahnya.
Ini tetap berlaku pada masa Mossack Fonseca menandakan Nizam sebagai PEP.
Bagaimanapun, surat yang dibocorkan dari Credit Suisse Trust kepada Asiavest Corporate Services Pte Ltd yang berpangkalan di Singapura pada 18 Okt berkata syarikat-syarikat Serangoon, Seletar, Bukit Merah, Tanah Merah dan dua yang lain berada di bawah kawalannya."Syarikat-syarikat ini diperbadankan semata-mata untuk tujuan bertindak sebagai pengarah nomini, pemegang saham nomini, dan penandatangan yang diberi kuasa untuk syarikat-syarikat lain seperti yang ditadbirkan oleh Credit Suisse Trust Ltd.
"Syarikat-syarikat ini dimiliki sepenuhnya oleh Credit
Suisse Trust Ltd, sama ada secara langsung atau melalui penama mereka [...]
"Kami dengan ini memberi kuasa kepada Asiavest Corporate Services Pte Ltd untuk menggunakan surat ini sebagai 'salinan induk' untuk semua syarikat BVI yang ditadbirkan oleh Credit Suisse Trust Ltd. Kami percaya bahawa maklumat di atas adalah mencukupi untuk tujuan pematuhan anda," kata surat itu.
 https://www.malaysiakini.com/news/430566
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger