Home » » 6 Wanita yang Tak Boleh Dijadikan Isteri

6 Wanita yang Tak Boleh Dijadikan Isteri

Written By canang on Rabu, 16 April 2014 | 4/16/2014 01:21:00 PTG

6 Wanita yang Tak Boleh Dijadikan Isteri


ADA begitu banyak wanita di dunia ini. Rasululullah SAW sudah memberikan arahan kepada kita bagaimana harus memilih wanita yang boleh didekati dan dijadikan pendamping. Namun, selain itu, ternyata ada juga wanita dengan kriteria yang tak boleh didekati dan bahkan dijadikan istri. Siapa saja mereka?
Berikut ini adalah kriteria wanita yang harus dijauhi oleh lelaki, dan jangan jadikan sebagai istrinya:
1. Wanita “Ananah” : wanita yang banyak mengeluh. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumah tangganya semua tidak suka dan tidak berpuas hati.
2. Wanita “Mananah” : wanita yang suka meniadakan usaha dan jasa suami, akan tetapi sebaliknya menepuk dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.
3. Wanita “Hananah” : Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain (bekas suaminya dahulu)yang dikawininya sebelum sekarang, atau kepada anak dari suaminya yang lain, dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.
4. Wanita “Hadaqah” : melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya, selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita seperti ini membuat pusing kepala lelaki. Dia ingin apa saja dia mau. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk.
5. Wanita “Basaqah” : ada 2 makna:
a. Pertama : wanita seperti ini suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditujukkan kepada dunia. Suka melaw...duiatya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita seperti ini juga sangat suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh menandingi dirinya.
b. Kedua: dia marah ketika makan, dan tidak mau makan kecuali dipisah dengan yang lain dan disendirikan bagiannya.
6. Wanita “Syadaqah” : Wanita yang banyak bicara tentang perkara yang sia-sia dan lagi membisingkan sekitarnya.. (mengupat)
Share this article :

1 ulasan:

Qaseh Bonda berkata...

Apa yg penting perangai boleh diubah. Segala yg disenaraikan selalunya ditemui selepas kawin. Sebelum berumahtangga semuanya elok pada pandangan mata.

Lelaki pun sama. Kalau nak kawin pastikan sudah bersedia zahir batin. Lelaki baik adalah lelaki yg sayangkan mak, hormat dan taat. Bila mak didahulukan pastinya dia tak takut bini.

Bersedia memikul tanggungjawab pada mak bapak terlebih dahulu pasti tidak dalam senarai hidup makan hasil bini.

Tidak terlalu ke dapur sebelum dikatogerikan suami auw,auw,auw. Bijak menentu hak agar sama rata supaya isteri yg diizinkan suami bekerja, walau sebesar mana pun gaji, masak memasak wajib suami dan anak2 merasa air tangan isteri bukan bibik.

Lelaki kena berani menegur jangan sampai pijak semut pun tak mati nanti jadi lelaki pengecut. Menjurus kepada nasib seperti kuih ketayap.

Biarpun mak seperti watak 6 jahanam yang disenaraikan namun pada anak2 jua jadi hakim yang arif lagi bijaksana. Anak penentu generasi akan datang. Jangan dibiarkan episod diulang tayang. Jadilah anak baik tentunya dikurniakan juga pasangan yang baik.

Bila dapat yang tidak baik tandanya kita belum tentu baik. Sama-sama saling melengkapkan jika kita benar yakin seperti disebut dalam Al Quran perempuan baik untuk lelaki yang baik. Begitulah juga disebaliknya.

Diakhiri hidup bila beristerikan seperti disenaraikan jadilah lelaki mati pucuk. Paling tidak meramaikan generasi pondan.

Blogger Widget Get This Widget

comment pembaca

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger