Home » » Ciri Orang Yang Sedang Berbohong...!!!

Ciri Orang Yang Sedang Berbohong...!!!

Written By canang on Rabu, 12 November 2014 | 11/12/2014 01:04:00 PTG

Ciri Orang Yang Sedang Berbohong...!!!
Kita Bantai Tuesday, November 11, 2014 0
Ciri Orang Yang Sedang Berbohong
Ciri Orang Yang Sedang Berbohong - jika seseorang melakukan kesalahan sebagian besar
pasti akan berbohong demi menutupi kesalanya tersebut.
ada juga orang yang berbohong demi sebuah keuntungan , misalnya membohongi pacar
dengan alasan - alasan yang tidak jelas demi jalan dengan selingkuhanya.
Berikut ciri - ciri orang yang sedang berbohong yang di kutip
1. Perubahan suara dan Menjawab terlalu berhati-hati
Ciri-ciri pembohong bisa di dengar dari nada bicaranya, jika sedang meninggi, artinya sebuah dusta sedang diceritakan. Selain itu lihat juga suaranya yang tegang dan jeda antar kalimat berlangsung lama. Itu sudah pasti deh pembohong
Hal-hal diatas selain karena tegang mereka juga mengulur-ngulur waktu untuk menyusun jawaban yang rasional. Sehingga selalu menjawab pertanyaan dengan berhati-hati.
2. Gerakan Kaki
Saat seseorang yang sedang berdiri, lihatlah saat kaki mereka mulai mengetuk ke tanah. Sudah pasti mereka sedang menjadi pembohong. Dan Juga saat pembohong sedang duduk, maka kemungkinan besar dia akan mengayun-ayunkan kaki mereka.
3. Menyentuh wajah
Hal yang paling umum saat seseorang berbohong adalah dengan menyentuh wajah mereka. Terutama dua bagian yaitu mata dan hidung.
Saat seseorang berbicara dengan menggosok-gosok matanya. Percayalah dia ingin menghindari kontak mata dengan kamu. Dan 100% yakinlah bahwa dia sedang berbohong. Kecuali jika memang ruangan penuh debu, bisa jadi mata orang itu memang kemasukan debu.
4. Senyum Terpaksa
Andaikata teman kamu menyeringai maka itu adalah senyum palsu dan menunjukkan sebuah kebohongan. Karena senyum yang sebenarnya saat sebuah senyum merebak ke seluruh wajah dan mengeriputkan mata.
Biasanya hal-hal diatas digunakan oleh pengetes wawancara kerja apakah pelamar pekerjaan sedang berbohong ataukah sedang jujur. Atau kamu dapat menggunakannya untuk membongkar cara menipu paranormal gadungan.
5. Menggaruk-Garuk
Cara paling gampang mendeteksi kebohongan adalah melalui gerakan tangan. Kebanyakan pembohong tidak banyak menggerakkan tangan saat mereka melakukan aksinya. Tapi ada satu yang sering mereka lakukan yaitu menggaruk.
~ 14 Tanda Orang Berbohong
1.Tidak mampu bertentang mata
Hal yang paling biasa apabila seseorang berbohong adalah dengan melihat wajah mereka.Terutama di mata.Biasanya orang yang sedang berbohong tidak mampu bertentang atau menatap mata dengan anda.Mereka juga semakin sering mengerdipkan mata.Biasanya seseorang akan berkedip sebanyak 15 hingga 20 kali seminit tetapi dalam keadaan malu,tegang dan berbohong,kadar stres yang meningkat akan menyebabkan mereka lebih banyak mengerdipkan mata.
2.Perubahan suara
Ciri-ciri pembohong boleh didengari daripada nada bicaranya,jika sedang meninggi,ertinya sebuah dusta sedang diceritakan.Selain itu lihat juga suaranya yang tegang dan rehat antara ayat yang lama.
3.Menggaru-garukan bahagian tertentu
Cara paling mudah mengesan pembohongan adalah melalui gerakan tangan.Kebanyakan pembohong tidak banyak menggerakkan tangan.Tapi ada satu yang sering mereka lakukan iaitu menggaru dibahagian tertentu.Biasanya tidak kurang lima kali perbuatan menggaru-garu tubuhnya.
4.Menyentuh hidung
Apabila seseorang itu berbohong,tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ianya membesar.Fenomena ini juga dikenali sebagai kesan pinocchio.Jadi,apabila mereka bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang tidak gatal,sebenarnya ada sesuatu yang cuba diselindungkan.
5.Melengah-lengahkan jawapan
Orang yang berbohong perlu berfikir sebentar untuk mereka cipta pembohongannya.Berfikir terlalu lama,berdehem,batuk dan sebagainya merupakan tanda-tanda bahawa orang tersebut mungkin berdusta.
6.Gagap
Apabila seseorang yang bercakap lancar tiba-tiba gagap merupakan tanda-tanda sedang mengalami tekanan emosi.Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa tekanan ini disebabkan perkara lain seperti sedih,pilu,marah dan sebagainya,kemungkinan besar orang tersebut berbohong.Jadi,jika anda bertanya pada teman lelaki/suami anda dan si dia gagap untuk menjawabnya,maka anda tahu membuat kesimpulan atas tindakannya itu.
7.Gerakan Kaki
Ketika pembohong sedang berdiri,kaki mereka mula mengetuk ke tanah.Semasa pembohong sedang duduk,maka kemungkinan besar dia akan mengayun-ayunkan kaki mereka.
8.Guna kata-kata sukar
Kajian menunjukkan orang yang berbohong menukar cara mereka bercakap dan pilihan kata-kata mereka.Para pembohong biasanya menggunakan kata-kata yang sukar difahami.Mereka jarang menggunakan kata ganti orang pertama dan lebih banyak menggunakan kata ganti orang ketiga.
9.Resah
Orang yang berdusta kerap gelisah dan mengubah-ubah posturnya.Apabila seseorang yang dalam keadaan tenang tiba-tiba sahaja menjadi resah dan tidak senang duduk apabila berhadapan dengan sesuatu soalan,ini berkemungkinan merupakan bahawa seseorang itu sedang berbohong.
10.Menutup mulut
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong.Ini merupakan satu tindak balas automatik yang lahir dari segi psikologi kerana dari kecil lagi sudah dididik untuk tidak berbohong.Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta,tangan cuba menghalangnya.
11.Muka kelihatan bingung.
Si pembohong akan memikirkan tentang kesalahannya pada waktu yang sama.Hal ini akan mengganggu perhatiannya dalam percakapan tersebut.
12.Menggelabah jawab pertanyaan spontan
Seseorang yang senang berbohong,kerap kali sudah menyediakan pelbagai versi cerita dalam fikirannya sebelum bertemu dengan orang yang akan dibohongi agar semuanya berjalan sempurna.Untuk mengetahuinya,cuba anda melontarkan pertanyaan spontan yang tidak dapat dibayangkan.Orang yang berbohong selalunya akan menggelabah untuk menjawab pertanyaan seperti ini.
13.Cerita Panjang Lebar
Orang yang selalu berbohong biasanya cukup pandai mengarang cerita sehingga kadang-kala langsung tidak masuk akal.Mereka juga kerap memanjangkan cerita yang ringkas.Mereka yakin bahawa anda akan percaya dengan cerita panjang yang disampaikannya.Oleh itu waspadalah pada mereka yang suka melebarkan cerita yang pada dasarnya mudah sekali untuk disampaikan.
14.Enggan Duduk Berdekatan
Keengganan seseorang duduk berdekatan dengan anda juga boleh menjadi tanda dirinya sedang berbohong.Akibat rasa bersalah,pembohong sejati tidak suka berdekatan dengan orang dibohongi.
Kesimpulannya,sekiranya kita ingin mengesan sama ada seseorang itu berbohong,kita perlu sentiasa memerhatikan air muka dan gerak badannya dengan teliti.Bahasa badan sudah boleh menunjukkan sama ada dirinya berbohong atau tidak.Sebarang perubahan dari keadaan normal mungkin merupakan tanda orang tersebut berbohong.
Jadi kalau dapat sesuatu maklumat jangan percaya 100%.Selidik dahulu perkara tersebut sedalam-dalamnya kemudian buatlah keputusan yang terbaik sama ada mahu percaya atau tidak.
Cara melihat orang berbohong -Bohong, Siapa sih orang didunia ini yang mau untuk dibohongi? Tentunya tidak ada. Untuk mengecek seseorang itu bohong atau tidak perlu alat canggih keluaran dari profesor ternama didunia untuk mendeteksinya. Ada cara-cara alami untuk mengetahui ketika orang itu sedang berbohong atau tidak kepada kita.
Cara yang sangat simple ini terkadang tidak diketahui oleh orang yang sedang di bohongi. Apa saja si cara melihat orang berbohong itu :
1. Mata
Mata adalah jendela hati maka ketika orang itu berbohong langsung tertangkap jelas oleh matanya. Karena pada saat iya berbohong matanya tidak akan berada disatu titik fokus, tetapi akan menggerakakn kekanan dan kekiri seolah-olah sedang mencari atau mengingat hal yang ditanyakan. Tapi jika ia melihat ke atas lalu ke kiri, ia sedang mengarang jawaban yang pas.
2. Alergi
Jika iya sedang berbohong maka iya akan memainkan hidung atau telinga karena aliran darah kewajah akan lebih banyak yang akan menyebabkan hidung dan telinga kita hangat dan gatal seperti sedang alergi
3. Geser ke kiri, geser ke kanan
Kegugupan dari kebohongannya itu membuat mereka menggeserkan kursi mereka kekanan atau kekiri, dan sesekali mengetukan jemarinya ke meja.
4. Tutup mulut
Saat seseorang sedang berusaha menghalau kebenaran keluar dari mulut, secara tak sadar ia akan menghalangi mulutnya dengan tangan. Selain itu, si dia mungkin akan menjilat bibirnya sendiri dan berusaha mengalihkan pandangan dari Anda, ke bawah dan ke kanan.
Buat kalian yang sering berbohong, mulai kali ini harus berhati-hati yah. Dan harus menciptakan gerak gerik yang berbeda agar kebohongan kalian tak mudah diketahui. Selamat mencoba kepasangan kamu atau orang disekitar kamu.
(Cara melihat orang berbohong)
Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.
Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.
Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!
PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian editor kami, Kita Bantai Dot Info.
kitabantai.info.
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget

comment pembaca

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger