Home » » Kerajaan BN gagal bantu Bumiputera miliki hartanah di bandar

Kerajaan BN gagal bantu Bumiputera miliki hartanah di bandar

Written By canang on Khamis, 21 April 2016 | 4/21/2016 07:45:00 PTG


KUALA LUMUR: Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) kecewa dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang gagal membela nasib Bumiputera untuk memiliki hartanah di kawasan perbandaran.
Presidennya, Datuk Ibarhim Ali berkata, kerajaan sebelum ini, hanya menabur janji untuk memberi hak hartanah kepada kaum Bumiputera di bandar, sebaliknya perkara itu tidak berlaku sehingga sekarang.
Katanya, kerajaan juga dilihat tiada kesungguhan untuk membantu orang Malayu memiliki hartanah di bandar sebaliknya hanya mengutamakan kauntungan semata-mata dengan menyediakan projek-projek besar di bandar untuk dijual kepada bukan Bumiputera bagi memperolehi keuntungan.
“Rancangan kerajaan berhubung pemilikan hartanah Bumiputera dalam bandar sebelum ini dilihat hanya retorik, sebaliknya kerajaan lebih mementingkan membawa pelabur luar negara untuk membangunkan negara untuk mengejar keuntungan sedangkan hak orang Melayu makin berkurang.
“Saya rasa kecewa sebab tidak ada kesungguhan kerajaan, dan tidak ada dasar yang agresif serta campurtangan melalui program untuk membantu orang Malayu memiliki hartanah di bandar.
“Realitinya usah nak beli rumah di bandar, tetapi nak beli rumah mampu milik RM300 ribu pun orang Melayu tak boleh. Kalau kerajaan benar-benar mahu perjuangkan isu ekonomi sebagai agenda Bumiputera dan agenda Bumiputera adalah agenda nasional kerajaan harus membantu,” katanya semasa Forum hartanah ‘Melayu Bandar Terus Disisih?’ anjuran NGO itu hari ini.
Bagi memastikan kaum Bumiputera mampu memiliki hartanah di bandar, Ibrahim mencadangkan kerajaan mewujudkan tabung RM30 bilion bagi memudahkan pinjaman untuk Bumiputera.
“Saya cadangkan kerajaan wujud tabung RM30 bilion untuk memberi pinjaman 100 peratus kepada orang Melayu untuk memberi rumah kedai, lot premis di bandar, atau adakan bank hartanah untuk kaum bumiputera.
“Selain itu kita minta kerajaan ubah polisi supaya tanah rezab Melayu di bandar sama nilainya dengan harga biasa, kerana kita tengok, tanah-tanah di Kampung Baru dan Kampung Keramat, kerana kawasan tersebut berpotensi tinggi untuk maju.
“Seterusnya PERKASA juga mencadangkan pihak kerajaan supaya mendedahkan pelan pembangunan Bandar Malaysia di Sungai Besi yang dijual kepada syarikat negara China, pastikan kawasan tersebut turut diberikan hak kepada kaum Bumiputera,” katanya,
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger