Home » » Kepala tok dia, kata balu seniman negara kepada Ku Nan

Kepala tok dia, kata balu seniman negara kepada Ku Nan

Written By canang on Jumaat, 8 Julai 2016 | 7/08/2016 12:33:00 PTG



 Keluarga Syed Ahmad Syed Jamal berang arca hasil seni seniman negara itu diruntuhkan


KUALA LUMPUR: Balu bekas Seniman Negara, Datuk Syed Ahmad Syed Jamal hari ini berang dengan kenyataan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang menganggap arca Puncak Purnama menyakitkan mata.

Menteri Wilayah Persekutuan itu turut berkata Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terpaksa merobohkan arca hasil seni Syed Ahmad itu kerana sudah usang dan tidak dapat diperbaiki lagi.
“Bila saya dengar menteri cakap ia sudah tidak boleh diperbaiki, kepala tok dia,” kata Datin Hamidah Mohd Noor.
Arca dihasilkan suaminya pada 1986 tidak mengganggu mana-mana pihak, kata Hamidah, malah ia tidak menyakitkan hati dan mata seperti yang didakwa Adnan.
“Sewaktu arca tersebut hendak dibina, apabila kita pergi ke Singapura, orang luar negara bersungguh-sungguh membantu kerana ia dibina untuk negara.
“Tapi orang kita pula tidak hargai dan runtuhkan pula ia. Kalau tidak faham makna arca tersebut itu jangan jatuhkan karya orang lain,” katanya pada sidang media di Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara (LPSVN), hari ini.
Arca Puncak Purnama dibina dengan kaca seramik yang dibangunkan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) pada 1986, hasil kerjasama Kedutaan USA dan Wisma Putra.
Strukturnya ditukar ke besi tanpa karat pada 1996. Arca tersebut dibina bagi memperingati manusia menjejak kaki ke bulan.
Hamidah berkata tindakan DBKL meruntuhkan arca itu begitu merobek hatinya.
“Kalau hendak ikutkan sedih, saya sedih yang amat sangat. Kerana kita tidak dapat atau datangkan semula air tangan dia,” ujarnya.
Jumpa Najib
Anak Syed Ahmad, Syed Nabil Syed Ahmad Jamal, berkata tindakan merobohkan arca itu seolah-olah menghancurkan legasi seni bapanya.
“Apabila dia masih hidup, dia diangkat sebagai seorang seniman negara, tetapi bila dia arwah orang hancurkan legasi dia,” katanya.
Sementara itu, Pengerusi Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara (LPSVN), Mahadzir Lokman bercadang bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan DBKL bagi mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu.
Beliau juga berkata badan itu akan menyokong penuh kepada ahli keluarga sekiranya mereka mengambil tindakan undang-undang.
“Ia juga bagi memberi pengajaran agar karya-karya seni ini dapat dijaga dan dipelihara,” katanya.
Adnan sebelum ini berkata DBKL menerima rungutan orang awam berhubung arca berkenaan.sumber
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger