Home » » TPM. Muhyiddin Murid dan guru diperbodohkan,

TPM. Muhyiddin Murid dan guru diperbodohkan,

Written By canang on Ahad, 3 Julai 2011 | 7/03/2011 01:24:00 PTG


Oleh: mohdnoorawang
"Hari Sabtu 2 Julai 2011 tercatat rekod dunia "program larian 1 Malaysia" melibatkan semua sekolah rendah dan menengah seluruh Malaysia yang dianjurkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin Menteri Pelajaran @ Pendidikan merangkap Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Menteri lari, guru lari dan murid atau pelajar lari, apa yang dicari atau dilarikan oleh Menteri berkenaan?. Muhyiddin sahaja ada jawapannya. Mungkin yang dicari dan dilarikan tercicir dalam larian.

Muhyiddin hanya mahu mencari rekod dunia dan rekod malaysia untuk dicacatkan nama menterinya. Dari kaca mata umum hanya larian politik Muhyiddin sahaja.

Muhyiddin menteri pelajaran dan timbalan menteri yang paling lemah dan kering kontang idea. Hanya cakap tong kosong,. dan samseng taik minyak.

Keselesaan guru, kenaikan pangkat guru yang teramai diabaikan. Hanya kenaikan terpilih dan guru kuat bodek UMNO sahaja dapat pangkat.

Ratusan guru terbantut dalam kenaikan pangkat. Muhyiddin hanya bercakap macam akan petai dengan sampal belacan bercili padi, habis kepedasannya hilang nikmatnya.

Muhyiddin dengan larian 1 Malaysia, hanya retorik politik jalanan. Ingat Muhiddin ratusan ribu pelajar bangsa Melayu tercicir setiapa tahun. Apakah peranan Muhyiddin terhadap pelajar yang berkenaan?.

Mungkin dengan program larian 1 Malaysia menteri dapat lari dalam kemelut pelajar melayu puluhan ribu tercicir dalam pembelajaran setiap tahun.

Sepatutnya Muhyiddin membuat satu rangka kerja untuk mengatasi fenomena tersebut. Malah maseh ada lagi sekolah yang daif dan usang. Ada sekolah yang masih tertinggal jauh dalam bidang ICT.

Sepatutnya Muhyiddin mencari satu kunci kata agar guru dan tenaga pengajar dapat mengajar dengan lebih kondusif dan keceriaan. Kerana kecerian guru menjamin kecerian murid.

Malah guru dibebankan dengan dengan seribu program, murid dibebabkan dengan ratusan tugas yang tidak memberi rancangan pembelajaran sehingga memenatkan fikiran dan jasmani guru dan murid.

Malah sekolah dan murid serta guru sebagai bahan ujikaji atau sebuah makmal . Muhiddin perlu peka guru dan murid adalah manusia bukanbinatang yang bernama tikus sering kali dibuat ujikaji.

Walauapa pun syabas pada semua guru mengajar anak bangsa tanpa jemu dan bosan. Mungkin ada sedikit kebosanan politik murahan yang dipaparkan oleh Muhyiddin Yassin.

Seruan pada semua guru jangan pangkah BN/UMNO dan sokonglah pakatan rakyat dan berjalan untuk keadilan. Pakai baju kuning kesekolah untuk uji pengetuanya."
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=6989

Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger