Home » » Kren bawa turun lembu 4 tahun tinggal di flat

Kren bawa turun lembu 4 tahun tinggal di flat

Written By canang on Jumaat, 21 April 2017 | 4/21/2017 04:08:00 PTG


Lazimnya penduduk yang tinggal di rumah pangsa dengan ruang terbatas di kota besar akan menganggap kediaman mereka terlalu kecil untuk ditambahkan haiwan peliharaan.
Ini bermakna hanya binatang comel dengan saiz kecil dibela antaranya kucing, anjing, tikus atau burung. Namun tidak demikian halnya dengan seorang lelaki di Pakistan, Ejaz Ahmad yang menetap di Karachi dekat sini.
Media tempatan melaporkan, dia membeli seekor anak lembu dan seladang untuk dipelihara jinak di tempat tinggalnya yang terletak di tingkat empat sebuah flat kos rendah di bandar raya pelabuhan itu pada 2012 lalu.
Bagaimanapun kini, setelah empat tahun kemudian membela dua ekor haiwan berkenaan, lelaki tersebut terpaksa pula menghubungi pasukan kecemasan setempat untuk menolongnya mengeluarkan binatang itu dari rumahnya.
Ejaz dilaporkan meminta pihak berkuasa menurunkan seladang dan lembu berkenaan ke tanah apabila mendapati kedua-duanya telah dewasa menjadi terlalu besar dan sudah tidak muat lagi untuk dibawa menerusi tangga flat.
Untuk rekod, ketika binatang tersebut masih kecil, ia dibawa ke rumahnya melalui tangga. Akibatnya sebuah jentera kren besar pun digerakkan ke rumah pangsanya untuk operasi pengeluaran dua haiwan besar tersebut ke tanah.
Media tempatan melaporkan, seladang dan lembu berkenaan tinggal di dalam sebuah kandang buatannya sendiri dan langsung tidak pernah menginjak kaki mereka ke tanah semula jadi selama empat tahun berada di situ.
“Kawasan penempatan manusia di Karachi ini sangat sempit dan tidak ada ruang terbuka. Saya ingin menjaga dua ekor haiwan ini di rumah saya dan membawa mereka ke bumbung flat adalah satu-satunya pilihan sesuai.
“Saya beli binatang jinak ini untuk dipelihara di tingkat 4 dan semuanya baik-baik sahaja. Saya pernah cuba bawa mereka turun melalui tangga, tetapi ternyata ia tidak mungkin berjaya sehingga saya panggil kren,” ujarnya.
Adegan yang penuh dramatik itu menyaksikan jentera kren setinggi 60 meter tersebut berjaya menurunkan kedua-dua haiwan terbabit tanpa sebarang masalah besar sambil disaksikan ratusan penduduk perumahan berkenaan.
Seorang jurucakap perkhidmatan kecemasan tempatan yang enggan identiti didedahkan menyatakan kepada media: “Saya tidak pernah langsung terlibat dalam tugas penyelamatan pelik seperti ini sepanjang umur saya sendiri.”
Ejaz bagaimanapun tidak pula menjelaskan lokasi baharu untuk dua haiwan berkenaan selepas operasi tersebut selesai termasuk sama ada diternak di kawasan lain, dijual atau pun disembelih. – Mynewshub
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger