Home » » Dunia Artis:Lufya kaki kikis

Dunia Artis:Lufya kaki kikis

Written By canang on Ahad, 18 Julai 2010 | 7/18/2010 08:10:00 PTG

BUKAN gimik mahupun tuduhan tanpa usul periksa, tapi itulah pendedahan tanpa selindung gadis kacukan Melayu-Jawa-Arab, Lutfyah Sheikh Omar atau lebih mesra dikenali sebagai Lufya Omar.
pix_middle

Lagu hasil sentuhan kreatif dirinya itu ibarat satu nafas baru genre lagu berentak ‘dance music’ dengan sentuhan ‘mood’ Arab yang sebati dengan darah yang mengalir dalam dirinya.

“Kebanyakan lagu yang saya cipta berbentuk penceritaan yang dikutip hasil pengalaman sejak terjun ke dalam bidang lakonan dan juga kehidupan seharian,” katanya.

Mula belajar menggubah lagu secara tidak formal ketika berusia lapan tahun, Lufya yakin bakat dikurniakan Yang Maha Kuasa melalui ‘humming’ itu sebenarnya satu petanda dia bakal bergelar komposer satu hari nanti.

Mungkin masih terlalu awal untuk melabel gadis ini sebagai profesional dalam bidang itu, namun ia seolah-olah bukan satu rahsia berikutan single pertama ciptaannya, Diam juga mula mendapat tempat di telinga pendengar.

Biarpun lagu itu tidak berkumandang secara menyeluruh di radio tempatan, ia ibarat satu perkembangan positif kepelbagaian bakat yang ada dalam diri gadis berusia 25 tahun ini.

Belum boleh menarik nafas lega, dia merancang mempelbagaikan kreativiti dengan percubaan untuk ketengahkan single pertama Diam sebagai lagu tema drama bersiri romantik komedi Awekku Bukan AwekMu yang dijangka memulakan siaran di Astro bulan depan.

“Lagu itu sesuai berikutan saya membawa watak gadis bisu yang terpesona dengan seorang lelaki namun tidak mampu meluahkan perasaan itu secara terus terang.

“Malah impian saya juga ingin melihat lagu ciptaan saya yang lain diangkat sebagai lagu tema drama dan filem tempatan,” katanya.

Lufya menjadikan realiti kehidupan seharian yang berlaku di sekelilingnya sebagai guru terbaik untuk mencapai impian bergelar bintang filem satu hari nanti.

Turut menyatakan kekaguman dan menghormati rakan sealiran iaitu Alyah yang popular dengan lagu Tak Mungkin Kerna Sayang yang pernah mengalami jatuh bangun sebelum dikenali ramai kini, tidak dinafikan Lufya mampu menjadi artis serba boleh satu hari nanti.

Bercakap mengenai jatuh bangun, Lufya pernah dilabel gadis ‘gedik’ di pentas Akademi Fantasia 6 (AF6) hingga membuatkan segelintir pihak rasa kurang selesa, namun ia tidak pernah mematahkan semangatnya.

Malah secara telus, dia mengakui itulah dirinya yang sebenar — sentiasa peramah dan mudah mesra dengan semua orang.

Perjalanan Lufya untuk bergelar artis tidak semudah disangka, malah dia terpaksa menongkah arus deras dan ranjau penuh liku di pentas hiburan untuk mengejar cita-citanya bergelar artis serba boleh, baik dalam lakonan mahupun nyanyian.

Pernah menyertai program Siti Nurhaliza Mencari Bintang hingga melayakkan dirinya berada di Top 5 belum cukup untuknya mengecapi impian yang diinginkan sejak kecil.

Malah percubaan demi percubaan dalam program Malaysia Idol dan AF6 akhirnya hampir membuahkan hasil dan bakatnya berjaya dikesan segelintir pengarah dan penerbit tempatan untuk membawanya ke pentas hiburan aliran perdana.

“Selepas AF6, saya ditawarkan pihak tertentu untuk merakam album, namun janji hanya tinggal janji. Bagaimanapun saya tidak patah semangat,” katanya.

Tawaran pihak itu yang terus terkubur tanpa batu nesan memberi satu inspirasi bagi gadis ini mengatur strategi untuk mempromosi dirinya supaya dapat duduk seiring bukan saja sebagai penyanyi, malah pelakon yang kian sebati dalam jiwanya.

Selain Awekku Bukan Awekmu, Lufya dapat dilihat dalam drama Banifsha, Impian Sunsilk 2, Bukan Bidadari, Tuah Kembali dan Enam Sharifah. Dia juga aktif dalam iklan komersial seperti Kotex, Avon, Lipton, Standard Chartered, Pantene dan Nokia.

Menubuhkan syarikat sendiri, Luyfa Omar Agency (LOA) pula bagai satu jambatan yang dibina menggunakan kudrat dan titik peluh sendiri hasil pengalaman lebih tiga tahun bertapak dalam industri hiburan tanah air.

LOA turut bertindak sebagai pengurus induk aktiviti seninya di samping sebagai landasan kepada bakat baru dalam dunia peragaan. Melalui agensi itu juga, Lufya akan menerbitkan albumnya sendiri yang dijangka berada di pasaran menjelang tahun depan.

Album berkonsepkan pop dengan sentuhan glam rock dan teaterikal ini mengandungi enam lagu, termasuk satu lagu Inggeris yang turut menampilkan Akbar, Imran Ajmain, One Nation Emcee, Caprise dan Farah Asyikin.

Untuk memberi sedikit ‘jelingan’ kepada single baru yang bakal diterbitkan kelak, peminat boleh melayari laman web Lufya Official Fanpage dan mendengar sendiri keunikan hasil karya anak muda berbakat ini.
Share this article :

Tiada ulasan:

Blogger Widget Get This Widget
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cananglahnie - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger