PEDANG terperanjat
apabila mendapat berita bahawa aktivis Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM) disoal siasat beberapa jam oleh pihak polis, semalam,
berikutan kejadian di Kompleks Kota Raya di ibu negara, beberapa hari
lalu.
Siasatan
itu dipercayai dilakukan selepas Pengarah Unit Tindakan Khas PPIM,
Muhammad Yusuf Azmi bersama seorang pembeli yang ditipu dalam urusan
pembelian telefon bimbit di kompleks berkenaan, menemui peniaga terbabit
dan menyelesaikan kes itu.
Dalam
pertemuan itu, peniaga terbabit telah bersetuju memulangkan wang mangsa
yang sekali gus membuktikan mereka memang penipu. Kalau tidak menipu
kenapa harus dikembalikan wang berkenaan.
Isu
itu kemudian menjadi semakin kontroversi apabila beberapa peniaga yang
kebanyakannya berbangsa Cina, didakwa menipu lebih ramai pengguna
sehinggakan ada yang bertindak di luar batasan iaitu mengurung pembeli
yang enggan membeli telefon pintar di kedai mereka.
Maka,
menjadi tanggungjawab PPIM yang menerima maklumat dan aduan berkaitan
kes penipuan itu untuk tampil membantu mangsa penipuan. Dan, tindakan
itu diambil atas dasar untuk mendapatkan pembelaan, bukan melakukan
jenayah.
Malah, gambar yang disiarkan dalam media sosial juga menunjukkan ‘penipu’ itu mengembalikan wang pembeli yang ditipunya.
Harus
diingat bahawa ini bukan kali kedua peniaga Cina menipu pembeli yang
terdiri daripada orang Melayu. Malah, Pedang percaya ramai lagi Melayu
ditipu dalam pembelian peralatan lain, termasuk komputer, tetapi berapa
kerat penipu ini yang ditangkap dan dikenakan tindakan.
Perlulah
diingat bahawa kelewatan dan kealpaan pihak berkuasa mengambil tindakan
ke atas penipu itu menyebabkan mangsa bertindak ganas. Akibatnya
pengguna Melayu menyerang peniaga Cina dan persepsi orang ramai ialah ia
membabitkan perkauman.
Peniaga
di kompleks itu juga dilaporkan bertindak melakukan jenayah iaitu
‘pengurungan secara tidak sah’ apabila ada pembeli yang cuba membatalkan
niat membeli telefon bimbit di kedai mereka.
Dilaporkan
pada Rabu lalu, seorang lelaki, Dipres Nasution Mohd Ariffin, 28,
dikurung di dalam sebuah bilik kecil selama empat jam oleh beberapa
orang lelaki kerana enggan meneruskan pembelian empat telefon bimbit di
sebuah kedai.
Kejadian
berlaku apabila dia tidak bersetuju untuk membeli ekoran harga telefon
tersebut telah melonjak kepada RM10,000 berbanding harga yang
dipersetujui iaitu RM800 dan RM200 bagi setiap unit.
Dia
akhirnya dilepaskan setelah bersetuju membayar RM5,000 (itu pan secara
paksa) bagi empat telefon bimbit dengan jenis telefon tidak sama dengan
pilihan asal. Adakah pihak polis mahu menunggu mangsa membuat aduan
dikurung, baru hendak melakukan siasatan dan tangkapan?
Akibat
daripada kerap menjadi mangsa penipuan, sesetengah pengguna mula
bertindak sendiri (itu pun selepas tiada tindakan daripada pihak
berkuasa), dengan menyerbu dan menyerang peniaga di kompleks terbabit.
Bagi mereka dengan cara itu sajalah peniaga yang menipu itu patut diberi
tunjuk ajar.
Pedang
hairan kenapa tiada tindakan diambil ke atas peniaga yang didapati
menipu pengguna, malah kes di Kota Raya bukan kali pertama berlaku,
sebaliknya insiden Plaza Low Yat, masih belum reda diperkatakan.
Adakah anggota penguat kuasa mengenali tauke-tauke penipu itu? Dan tauke-tauke itu menjadi ‘lembu’ mereka.
Dan,
tiba-tiba pula pembela kepada mangsa penipuan itu diperintah hadir
untuk soal siasat. Jika tidak hadir pastinya akan diburu dan ditahan.
Pedang
setuju dengan seruan PPIM kepada orang ramai, khususnya Melayu supaya
memboikot peniaga yang didapati menipu dan bertindak samseng.sumber
Tiada ulasan:
Catat Ulasan